Arbetsmiljöverket dömer ut arbetsmiljön inom vård och omsorgen.
Strax innan coronapandemin bröt ut, avslutade Arbetsmiljöverket en flerårig inspektionsinsats riktad mot äldreomsorgen. Ca 1000 arbetsplatser och 200 arbetsgivare besöktes. Resultatet visade att nio av tio (90%) tvingades åtgärda brister – ofta i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det fanns verksamheter som inspekterades upprepade gånger, där samma brister i arbetsmiljön uppmärksammades återkommande. Det handlade om systematiska brister såsom stora personalgrupper, hög personalomsättning och att både anställda och chefer utsätts för svåra prioriteringar när tiden och resurserna inte räcker till. Detta resultat framgick innan pandemins utbrott.
Generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem skriver i en debattartikel (se länk nedan) att det måste till genomgripande förändringar om personalen ska orka. Arbetsmiljöverket har under många år påtalat brister inom verksamheterna och konstaterat att arbetsmiljön på många håll är så dålig att det riskerar att få allvarliga konsekvenser för personalens hälsa. Det behövs en långsiktig, bred lösning på arbetsmiljöbristerna i vård och omsorg. Hon skriver att de stora arbetsgrupperna gör det svårt att hinna med ett förebyggande arbetsmiljöarbete.
Vi är mitt inne i en pågående pandemi där personal snabbt får ställa om i sina arbeten för att anpassa och möta de nya krav som pandemin medför. Det har resulterat till att över 8 000 coronarelaterade arbetssjukdomar anmält under föregående år till Försäkringskassan.
Arbetsgivarna ska följa upp arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket har länge påtalat problemen. De har gjort stora inspektionsinsatser där brister har upptäckts och blivit åtgärdade men, de inser också att de som myndighet varken kan inspektera eller reglera bort arbetsmiljöproblemen. Arbetsmiljöarbetet ska ske kontinuerligt på varje arbetsplats och i dialog med de anställda. Det behövs en långsiktig, bred lösning på arbetsmiljöbristerna i vård och omsorg. Det är möjligt – om arbetsgivare, ansvariga huvudmän och politiker agerar och följer upp resultat av åtgärder.
Erna Zelmin-Ekenhem avslutar med ”Det är extra viktigt nu att rikta ljuset mot arbetsmiljöfrågorna. Ett systematiskt, förebyggande arbetsmiljöarbete är avgörande för att personalen ska klara att arbeta vidare och hålla hela sitt arbetsliv. Det är också avgörande för att säkra framtidens kompetensförsörjning, så att fler vill söka sig till de viktiga jobben inom vård och omsorg”.
Vi har lagar och förordningar som ska skydda arbetstagare men, hur ser verkligheten ut? Hinner ni med det systematiska arbetsmiljöarbetet? Ställ gärna frågan till JUNTO AB
Läs mer här:Arbetsmiljöverkets gd: Vem orkar jobba inom vård och omsorg? – Altinget: säkerhet